Het piramidespel is een nog relatief onbekende vorm waarin spelers steeds van rol moeten veranderen. Zijn ze het ene moment nog aanvaller, het volgende moment zijn ze verdediger en weer even later moeten ze weer aanvallen. Spelers moeten zich steeds aanpassen aan de situatie, wat goed voor de ontwikkeling van een speler is. Daarnaast is het, door de puntentelling, en de tijdsdruk een vorm die voor veel beleving zorgt. In deze oefenstof special gaan we in op de verschillende variaties in het piramidespel.
Tekst: Paul van Veen
De volgende animatie laat de basisvorm van het piramidespel zien. Speler 1 van geel begint met dribbelen en speelt een 1 tegen 0 + K, vervolgens wordt die gele speler een verdediger tegen een blauwe speler en daarna komt er weer een gele speler die samen met de gele speler tegen blauw speelt. Er zit automatisch een tijdsdruk in de vorm, omdat je weet dat de volgende speler er al aan komt.
Door het inbouwen van een puntentelling kun je de beleving nog groter maken. Om te voorkomen dat de tijdsdruk te groot is (en er een chaos ontstaat omdat meerdere aanvallen door elkaar heen hebt lopen), kun je als trainer:
- Kiezen voor een andere vorm (zie onder)
- Als trainer aangeven wanneer de volgende mag starten
- Als trainer aangeven dat de huidige aanval stopt, omdat de volgende speler er al aan komt
De bovenstaande vorm, piramidespel met 8 spelers is onder oefenvorm 1637 te vinden in onze oefenstof database. Het oorspronkelijk piramidespel gaat van 1 tegen 0 + K tot 3 tegen 3 + K, zoals te zien is in het piramidespel met 12 spelers:
Bovenstaande vormen zijn natuurlijk eenvoudig aan te passen met andere aantallen spelers. Als je bijvoorbeeld 14 spelers hebt, zet je bij een aantal pylonen drie spelers in plaats van twee.
Variatie: dribbel in plaats van zigzag
In plaats een dribbel, kun je natuurlijk ook spelers een lange dribbel laten maken in plaats van een zigzag door pylonen, het principe blijft voor de rest hetzelfde. Deze variatie is te zien in de onderstaande vorm:
Variatie: passen in plaats van zigzag
Naast een zigzag of een dribbel is het natuurlijk ook mogelijk om spelers te laten passen voordat de volgende speler in het piramidespel betrokken wordt. In deze variatie kiezen we voor een Y-vorm, die gespeeld moet worden:
Varatie: wachten tot uitwerking aanval
In deze variatie haal je de tijdsdruk weg, die in de originele vorm gecreëerd wordt door de volgende speler die onderweg is. Dit zorgt voor een duidelijkere oefenvorm, waar het principe nagenoeg hetzelfde blijft. Wellicht is deze vorm dan wel meer geschikt het team dat jij traint.
Variatie: Elk team een overtal
In de vormen tot nu toe gingen we van 1 tegen 0, naar 1 tegen 1, naar 2 tegen 1, etc. Je kunt er ook voor kiezen om elk team een overtal te geven, door in plaats van één twee spelers van elk team te laten starten. Deze variatie is te zien in oefenvorm 2179:
Variatie: starten met verdediger
Sommige trainers vinden een 1 tegen 1 tegen de keeper niet wedstrijdecht genoeg. Daarom kun je er voor kiezen om die stap over te slaan. Dan start je dus met een verdediger en bijvoorbeeld een 2 tegen 1, zoals te zien is in deze variatie:
Variatie: piramidespel vanaf twee kanten
Deze variatie zit weer heel dicht bij de basisvorm. Het grote voordeel ten opzichte van de basisvorm is dat je maar twee rijtjes pylonen hoeft neer te zetten, terwijl je in de basisvorm veel meer tijd kwijt zal zijn om de training uit te zetten. Het effect is echt precies hetzelfde.
Meer variaties
Heb jij zelf nog een leuke variatie? Stuur dan jouw training naar
info@trainerssite.nl!