Inloggen
';
";
TrainersMagazine
De Oefenstof Database
U bent niet ingelogd. Inloggen
Abonneer
Oefenvorm gebaseerd op Fortnite
| Bedankt voor uw mening!
Vrijdag 13 April 2018
Belangrijk is dat je oefenvormen doet die aanspreken bij de belevingswereld van de spelers. Onder de jeugd is het computerspel Fortnite op dit moment zeer populair. Met deze oefenvorm die gebaseerd is op Fortnite krijg je spelers zeker enthousiast. 

In het computerspel Fortnite starten alle spelers tegelijkertijd en uiteindelijk is er één winnaar. De speelruimte wordt naarmate de tijd vordert steeds kleiner, daarbuiten komen spelers in de storm en als ze niet op tijd in de nieuwe speelruimte komen, vallen ze af. 
 

In deze oefenvorm gebaseerd op het spel Fortnite, verzonnen door coach Naji Shatliff uit Monroe, Amerika, starten alle spelers in dezelfde ruimte. Iedere speler heeft een hesje in de broek en iedereen heeft een bal. Het veld wordt rondom de middencirkel gespeeld en en spelers moeten binnen de witte pylonen dribbelen. Als dit hesje door een andere speler te pakken wordt gekregen, lig je uit het spel en gaat een speler een technische oefening uitvoeren (bijvoorbeeld hooghouden).

Na ongeveer 30 seconden telt de trainer van 10 naar 0 af en bij 0 moeten alle spelers in de middencirkel dribbelen, anders vallen ze ook af (in de cirkel met oranje pylonen). Na weer 30 seconden wordt er weer afgeteld en bij 0 moeten de spelers in de blauwe cirkel dribbelen. Uiteindelijk zal er één speler zijn de 'Victory Royale' op mag eisen, zoals deze bij Fortnite heet.

Natuurlijk zijn er verschillende variaties mogelijk:
- Zo laat Naji Shatliff de spelers liggend op de grond beginnen
- Een andere variatie is dat er af en toe een hesje op de grond wordt gegooid door de trainer. Als een speler deze 'supply drop' weet op te rapen, mag de speler deze ook in de broek doen en geldt als extra leven.
- Als je niet de middencirkel tot je beschikking hebt, kun je ook zelf een cirkel van pylonen neer zetten of eventueel een vierkant.
- In de originele versie van Shatliff moeten spelers een pylon pakken als ze afvallen en als alle buitenste pylonen weg zijn, dan moeten spelers naar de volgende cirkel. Door dit echter op tijd in te voeren, kun je als trainer meer invloed uitoefenen op hoe lang je de oefening laat lopen.

Wil je het hele artikel lezen?

Log dan in met je account van TrainersMagazine of abonneer je op De Oefenstof Database. Je hebt al toegang tot alle artikelen, 2000+ oefenvormen en honderden trainingen voor 27 euro per jaar.

Abonneren voor €27


Toegang tot De Oefenstof Database is gratis voor totaalabonnees op TrainersMagazine